Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

JAAROVERZICHT ACTIVITEITEN KBO-CHAAM  2019

De eenmalige activiteiten van het afgelopen jaar:

Vrijdag 4 januari: een kleine groep KBO-leden deed het uiterste om te scoren bij de pittige nieuwjaarsquiz, georganiseerd door Mark en Leij.

Dinsdag 15 januari: ook dit jaar brachten we ( 52 senioren uit Chaam) samen met Alphen, Baarle Nassau en Ulicoten een bezoek aan de Seniorenexpo in Veldhoven.

De interessante beurs met bovendien leuke optredens viel weer goed in de smaak. Het is en blijft, midden in de winter, een leuk uitje!

Donderdag 14 februari: Sauwelen, Bijna 100 leden bezochten de generale repetitie van het sauwelen. Het was een leuke en gezellige avond. De Chaamer Kapel zorgde voor de muzikale omlijsting

Woensdag 13 maart : Inloopochtend voor KBO-leden met vragen over het gebruik en problemen met I-pad en tablet of pc. Er zijn nadien thuis ook nog mensen bezocht met pc-problemen. Het blijkt een blijvende behoefte; deze ondersteuning.

Donderdag 21 maart, onze jaarvergadering in Bellevue; meer dan 100 leden bezochten deze bijeenkomst, er moesten stoelen worden bijgezet; na de vlot verlopen vergadering met de gebruikelijke agendapunten kreeg Leo Bisschops, voorzitter van KBO-Brabant, het woord en hij uitte zijn zorgen over pensioenen, woningbouwbeleid voor senioren.

Na de pauze was er een echte Chaamse quiz, die goed werd ontvangen.

Woensdag 3 april: verzorgde VanderKlooster mode uit Boskoop een mini-modeshow, er was jammer genoeg wat minder belangstelling, dan andere jaren.

Donderdag 4 april: Generale repetitie van ICC, het Eerste Chaams Cabaret. KBO Chaam en groep 8 van de basisscholen hebben elk jaar het voorrecht om deze generale repetitie bij te wonen. ICC blijft bijzonder met veel nieuw talent!

Donderdag 25 april: Aan Tafel! Met KBO Chaam; leden ontmoeten elkaar tijdens een diner; een nieuwe activiteit van onze seniorenvereniging. Victor mocht bij Bellevue hiervoor het startschot geven en dat is meteen reuze goed bevallen! 35 leden gingen Aan Tafel!

Dinsdag 14 mei: de line-dancegroep van KBO Chaam bestaat 15 jaar.  Ze dansen en feesten die middag extra en ze worden door KBO Chaam getrakteerd!

Dinsdag 21 mei: een bijzonder cultureel bezoek aan de LOCHal in Tilburg; een bezoek dat nog lang in de herinnering van de groep zal blijven.

Zaterdag 9 juni: de 80+ groep bracht een bezoek aan de Dorpsdokter in Hilvarenbeek. We werden ontvangen met koffie en vlaai en een prachtig, spannend verhaal over de ‘dokter uit vroegere tijden’.

Woensdag 19 juni reisden we met een dubbeldekker op onze dagreis naar het centrum van Leiden. We bezochten de hofjes en steegjes in de binnenstad en maakten een bootreis met een lage boot over de grachten onder de lage bruggen. ’s Middags brachten we een bezoek aan de Hortus Botanicus. ’s Avonds werd de dag met een diner afgesloten bij De Gouden Leeuw in Terheijden.

Dinsdag 2 juli, een prachtige zomeravond werden we verwend op het terras van de Geerhof met een concert, verzorgd door JJC en Harmonie St Cecilia. Zij werden vocaal ondersteund door jong vocaal talent uit Chaam: Cas, Veerle en Demi.

Woensdag 24 juli: op een van de heetste dagen van 2019 bezocht een groep KBO-leden het binnen- en buitengebeuren van St Catharinadal in Oosterhout. Met een paraplu tegen de hete zon, was het nog net te doen. Het was een sfeervolle, mooie bijeenkomst.

27-28-29 augustus: 3-daagse reis naar Het Teutoburgerwald. Met 54 reizigers waren het 3 prachtige dagen. We bezochten Paderborn, de Externsteine, het Freilichtmuseum in Detmold en een roofvogelshow in Berlebeck. De derde dag bezochten we Soest. We logeerden in het prachtige Waldhotel Bärenstein in Horn-Bad Meinberg.

Donderdag 12 september: kringbedevaart met een sfeervolle viering in de kerk in Meersel-Dreef; ca. 50 leden uit Chaam als grootste vertegenwoordiger uit de regio.

Woensdag 2 oktober: start van het regionaal KBO-rik-en jokertoernooi. In Chaam was het startschot. Het toernooi gaat door tot in het voorjaar van 2020. Er werd ook in Chaam in het Skac sportief gekaart en fanatiek gespeeld om de prijzen.

Woensdag 2 oktober: Modehuis Vander Klooster kwam de wintercollectie presenteren. Er waren ca. 40 dames, die van de show hebben genoten en naderhand mochten kijken, passen en kopen.

Donderdag 3 oktober:  106 leden hebben bij het begin van de Seniorendag genoten

van een goed verzorgde koffietafel. Jack van Gestel en Fran Kusters hadden een presentatie samengesteld over ‘phishing’ en na deze presentatie kwam Peter Tieleman van GGZ Breburg, die de minder mooie kanten van het ouder worden belichtte, maar gelukkig kon afsluiten met een positief gevoel, dat ouder worden ook kansen biedt. De middag werd gezellig en ontspannen afgesloten door een muziekbingo, gepresenteerd door Anton van Beek

Zondag 6 oktober: ca. 12 vrijwilligers waren op de vroege zondagmorgen actief op het terrein van de Flaasbloem. Zij assisteerden bij een MTB-cross op de verschillende parkeerterreinen van de Flaasbloem. De MTB-organisatie waardeerde dit vrijwilligerswerk met € 250,--. Vanwege het slechte weer waren er veel minder deelnemers, dus minder opbrengst!

Maandag 7 oktober: Uitreiking van de Rabo Club Support Campagne: we mochten als KBO een cheque ter waarde van €  926,08 in ontvangst nemen.

Vrijdag 18 oktober: Er was veel belangstelling bij de foto-avond van onze 3-daagse- reis naar het Teutoburgerwald. Jef van Gerven presenteerde met verve de prachtige fotopresentatie, die door Nico van Hoogstraten en Els was samengesteld. Dit alles natuurlijk onder het genot van een hapje en een drankje!

Dinsdag 29 oktober: Chaam 75 jaar bevrijd: informatiebijeenkomst  met persoonlijke verhalen van Chamenaren, vergezeld met beelden en foto’s. Pieter Geerts opende deze ochtend met een professionele historische presentatie, die iedereen meteen een goed tijdsbeeld en in de goede sfeer bracht. Daarna vertelden Annie Verheijen-Broeders, Koos van Haperen en Jan Rops jun persoonlijke ervaringen van oorlog en bevrijding.

Vrijdag 29 november : de avond waarop zo’n 100 vrijwilligers in het zonnetje werden gezet voor hun gewaardeerde inzet voor KBO en het Grand Café. Ze werden ontvangen met koffie/thee en een vers gebakken appelflap.  Thebe verzorgde de drankjes en de hapjes. KBO-Chaam had een leuke quiz in elkaar gezet met stemmen en muziek! Een gezellige avond, die voor velen te kort was, omdat er bijgepraat moest worden. Alle vrijwilligers kregen tot slot nog een attentie.

Dinsdag 17 dec: 150 leden kwamen naar de Kerstviering in het Chaamsche Wapen. De gebedsdienst werd voorgegaan door diaken Joop Smies. Daarna een gezellige middag met kerstloterij. De muzikale en vocale bijdrage werd verzorgd door zangvereniging Euterpe. Het diner was prima verzorgd zoals altijd. Het was een bijzonder, sfeervolle middag.

Daarnaast hebben het afgelopen jaar weer veel leden deelgenomen aan onze verschillende activiteiten zoal biljarten, jokeren en rikken, bridge, line-dance, jeu de boules, koersbal, bingo, bewegen binnen en buiten, wandelen, thema-ochtenden, liturgische vieringen culturele uitstapjes en sinds kort sjoelen op de donderdagmiddag!

De thema-ochtenden zijn in de loop van het jaar vervangen door 2 – 3 grote informatieve bijeenkomsten voor grote groepen. De thema’s zijn actueel en maatschappelijk.

In het aanbieden van activiteiten ziet de KBO een belangrijke taak om de leden gelegenheid te geven elkaar te ontmoeten en een sociaal isolement te voorkomen.

Behalve het organiseren van allerlei activiteiten vindt de KBO het ook een belangrijke taak om de belangen van de leden te behartigen.

Voor individuele hulp kan men een beroep doen op onze ouderenadviseurs Jan Rops,  Colet van Gerven en Toos Aarts en op onze belastinginvulhulpen Jacques Schram, Chris van Bezouw en Rien van Opstal en op de thuisadministrateur Chris van Bezouw.

KBO Chaam is per 31-12-2019 gestopt met werven en inroosteren van de vrijwilligers voor het Grand Café in de Geerhof.

Het ledenaantal en schommelt rond de 600 leden. Helaas moesten we van 26 leden afscheid nemen wegens overlijden en zijn er ca. 8 leden verhuisd.

Tot slot: Onze dank gaat uit naar de vele vrijwilligers, die zich ook dit jaar weer belangeloos hebben ingezet voor de vele activiteiten van de KBO.

Zonder hun medewerking zouden al deze activiteiten niet mogelijk zijn.

De conclusie is dan ook weer duidelijk: Vrijwilligers zijn onmisbaar.

Resumerend: We kijken weer terug op een geslaagd verenigingsjaar, hartelijk dank!

Bestuur KBO – Chaam.